Rundstykker bakt i stekepanne

                  Stekepanne rundstykker 

Viste du at man kan bake brød og rundstykker uten ovn? 

Jo det kan man! .. det har seg sånn at jeg enda ikke har fått skaffet meg en ovn, jeg har kunn stekeplater og idag fikk jeg SÅ lyst på hjemmelaget ferske rundstykker. Så da var det bare å finne en måte som funker uten ovn!                                                            Disse rundstykkene ble ferske , luftige og fine.

Det her er ett ganske bra alternativ til deg også hvis du ikke har tilgang til ovn. Hvis du er på camping, båt eller ett annet sted der du ikke får brukt ovnen .

Ingredienser:

  • 50 g gjær 
  • 3 1/2 dl vann 
  • 60 g smør 
  • 1 1/2 ts salt 
  • 1 ts sukker
  • 1 stk egg 
  • 1000 ml mel 

Fremgangsmåte:

  1. Ha gjær i en bakebolle
  2. Smelt smør i en kjele, ha i vannet og la det bli finger varmt 
  3.  Rør ut gjæren med væsken 
  4. Ha i sukker, egg,  salt og mel til det blir en passe deig.  Elt  deigen i kjøkkenmaskin for 8 min. Sett deigen på ett lunt sted og la den heve til dobbel størrelse. 
  5. Da deigen er ferdig hevet rull den ut på benken til en pølse og kutt den opp i like store deler . 
  6. Rull deigen til små rundstykker.
  7. Finn en passe stor stekepanne, smør den med litt olje og legg rundstykke deigen oppi. La steke under lokk i 15 min på medium varme, snu de innimellom sånnat de ikke blir brent på en side.  
  8. Bank på de for å høre om de er ferdige eller skjær ett lite snitt i de . 

Spis de å varme med ditt favoritt pålegg!   

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg