Ekte franske makroner med ostekrem

Makroner med bringbær ostekrem

Jeg har alltid drømt om å lage mine egne makroner jeg er veldig glad i disse små , søte fargerike “småkakene”. Hvis jeg går forbi ett bakeri hvor de selger makroner kan jeg neste ikke motsi meg selv i å kjøpe med meg ett par hjem. 

Men denne gangen har jeg bestemt meg å lage min versjon på disse makronene ?

Ingredienser: 

  • 150 g  fin malt mandelmel
  • 150 g melis
  • 60 g eggehvite – romtemperert
  • 35 g sukker

.

  • 0,5 dl vann
  • 150 g sukker

  • 60 g romtemperert eggehvite .             – Disse eggehvitene skal være separert fra de andre eggehvitene.

Ostekrem: 

  • 50 g smør
  • 200 g Philadelphia smøreost, eller en annen naturell smøreost
  • 300 – 400 g melis (til riktig konsistens)
  • 2 SS vaniljesukker
  • 1 klype salt

Smør, vaniljesukker, melis piskes hvitt. Tilsett Philadelphia / smøreost og smak til med salt.

Fremgangsmåte: 

Bland finmalt mandelmel og melis.         Pisk 60 g eggehvite til mykt hvitt skum, tilsett 35 g sukker og pisk videre til stiv marengs. 

Ha vann og 150 g sukker i en kjele. La det koke i noen minutter til sukkerlake.  Hell den varme sukkerlaken i en tynn stråle inn i marengsen under fortsatt kraftig pisking. Fortsett å pisk i ca 10 Min, eller til marengsen blir skikkelig stiv. Det skal gå an å snu marengsen opp-ned uten at den rører seg. 

Vend så inn de resterende 60 g eggehvite og mandel-melis blandingen inn for hånd i marengsen til alt blir godt blandet. Nå kan du blande inn litt konditor farge hvis du vil ha farge på makronene. (Makronene mister litt farge under steking) 

Gjør klar stekeplater med  bakepapir, varm ovnen til 160°C.

Ha mandelmarengsen i en kakesprøyte med rund tur. Tegn opp passe små sirkler på bakepapiret og sprøyt marengsen i de. Det er viktig å ha litt avstand mellom kakene. 

Før du steker de i ovnen må de stå i romtemperatur å tørke i 30 min.  De er klare til å stekes når de kjennes tørre på overflaten når du tar forsiktig på dem med fingeren.  

Stek makronene på den nest nederste rillen (du skal ha en annen tom stekepanne på den nederste rillen sånn at det ikke blir for sterk varme). 

Stek makronene i 8 – 12 minutter de er ferdige når de løsner fra papiret, de vil fortsatt være litt myke mens de er varme.

Du kan korrigere på makronene mens de er varme.

Makronene må være helt kalle før du kan fylle de med ønsket fyll.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg