Bursdags panneKAKE

oppskrift nederst av innlegget. 

Forrige torsdag den 14 november var det min kjære’s bursdag, han ble hele 28 år! Woho.. selvfølgelig så måtte dette feires ! Dagen startet med at jeg våknet klokken 04:00 på natten for å ordne en liten overraskelse til han da han våkner.

Stekte pannekaker i halvmørket, blåste opp x-antall ballonger med noen ikke så bra lunger etter snart 3 uker med sterk forkjølelse, astma og virus i lungene. Hva gjør man vell ikke for de man er glade i !?

Over til pannekake steking i mørket – det har seg sånn at jeg var LIVREDD for at han skulle våkne tidligere å se meg stå her å blåse ballonger og steke pannekaker så jeg følte meg tryggest med å ikke skru på for mye lys, men det gikk så bra ! Hva gjør vell litt eggeskall i pannekakene? Det har jo aldri skadet noen !

Å hvorfor lagde jeg pannekaker og ikke heller en god kake? Jo, det har seg sånn at vi fortsatt ikke har hatt mulighet til å kjøpt en ovn enda , så alt det som blir laget her er i en kjele eller stekepanne å det funker så bra. Har lært meg mange smarte triks, og funnet oppskrifter på mat/desserter man kan lage i en stekepanne i stede for i en stekeovn.

I tillegg så ELSKER han pannekaker, vi lager pannekaker minst en gang i uken.                 Så nå til bursdagen hans lagde jeg dobbel røre sånn at vi kunne fryse halvparten og sånn at jeg slipper å steke pannekaker igjen denne uken også.

Men selvom at min kjære er så dilla på pannekaker har vi en og samme diskusjon hver gang vi skal lage pannekaker, å det handler om : hva er egentlig det riktige navnet for “pannekaker”. Jeg mener at disse flate pannekakene heter PANNEKAKER! Men han mener at det heter “crepe”. “French crepe” , å ja han er fransk…  Men la oss bare bli ferdig med denne diskusjonen, for dette er ikke noe annet enn gode pannekaker!

Etter 2 timer med pannekaksteking og oppblåsing av ballonger gikk jeg stolt tilbake til sengs for å sove noen få timer før jeg skulle til legen for en liten kontroll.

Overraskelsen min var suksessfull, han ble glad og overrasket.  På kvelden gikk vi ut å spiste på en restaurant og kino.                    En vellykket dag

Her får dere oppskriften på mine pannekaker/ “crepes”

ingredienser:

  • 200 g mel
  • 3 stk egg
  • 500 ml melk
  • 2 SS vaniljesukker
  • 2 SS sukker
  • 1 ts salt

fremgangsmåte:

  1. Bland melken og eggene godt sammen
  2. Tilsett sukker, vaniljesukker og salt
  3. Tilsett melet litt etter litt og visp godt sånn at det ikke blir noen klumper
  4. Hai litt smør eller olje i stekepannen  til steking
  5. Stek pannekakene på begge sider, snu de da den ene siden begynner å stivne.

tips: spis de med litt sukker, honning, syltetøy , Nugatti eller spis de uten noe som helst! 

Velbekomme !

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg